Reparatii ale casetelor de directie hidraulice, electrice, sector, mecanice asistate electric – pentru casetele cu servodirectie


Diagnosticare sistem directie

 


Diagnosticare sistem directiePrintre cele mai periculoase situatii cu care se poate confrunta un sofer in mers este fara indoiala defectarea sistemului de directie. Iar consecintele sunt de cele mai multe ori deosebit de grave… Asa ca ar fi bine de stiut care sunt primele simptome prin care sa ne putem da seama ca avem o problema la sistemul de directie:
– miscare ingreunata a volanului;
– miscarea volanului in trepte (mers sacadat);
– batai in volan la denivelari;
– functionarea normala a volanului la stanga (servo) si greu la dreapta si invers ;
– pierderea totala sau partiala a lichidului hidraulic din rezervor;
– batai resimtite in volan la casetele electrice;     etc.

Pentru testare in primul rand trebuie sa pozitionati masina pe un carosabil perfect neted, iar cu rotile pe aceasta suprafata oscilati volanul dintr-o parte in alta si apoi aplicati o forta slaba, de jos in sus si invers. Astfel se poate constata o eventuala deplasare relativa intre volan si coloana. De asemenea se recomanda  sa trageti si sa impingeti de volan in mai multe directii pentru a depista si alte slabiri ale unor cuplaje elastice ori articulatii.
Tot pentru a depista un posibil joc excesiv al directiei, cu motorul in functiune si cu rotile in pozitie dreapta, trebuie sa rotiti usor volanul stanga-dreapta, dar fara a misca rotile. Apoi virati complet stanga si dreapta pentru a controla daca exista joc excesiv, vibratii sau zgomote anormale.
Reparatii ale casetelor de directie atat pentru casetele cu servodirectie
Daca in urma acestei inspectii nu sunteti convinsi de functionarea in parametri a sistemului de directie, va trebui sa treceti la o verificare mai amanuntita, eventual la un service. Intr-o prima faza trebuie analizata vizual functionarea sistemului, astfel cu masina pe canal sau elevator va trebui rotit volanul stanga-dreapta(daca autovehicul este suspendat, rotile trebuie miscate manual stanga-dreapta pe intreaga cursa). Astfel va veti da seama daca mecanismul de directie este greu manevrabil sau veti observa posibile scurgeri din caseta. De asemenea se mai recomandao inspectie vizuala a componentelor timoneriei in ceea ce priveste uzura ori fisurile, in timp ce volanul este rotit. Tot in aceasta etapa mai puteti descoperi daca la rotirea manuala a rotilor se constata o cursa incompleta a mecanismului de directie, mai exact lovirea de o parte fixa a sasiului.
Este bine de stiut ca problemele directiei conduc la costuri de reparatie mari si la uzura prematura a anvelopelor. Asa ca in timpul testului de condus trebuie urmarit daca directia este prompta si daca exista vibratii resimtite in volan atat la virarea rapida cat si la cea lenta. Se mai recomanda ca pentru verificarea eventualelor probleme la articulatii sa abordati un traseu mai dificil, cu pavaj stricat ori piatra cubica.

sus

 

Diverse probleme si rezolvari ale sistemului de directie

 


Diverse probleme si rezolvari ale sistemului de directie

La SERVICE PST repara casetele de directie pentru autovehicule, autoutilitare, camioane de mic si mare tonaj, TIR, autocare, autovehicule de lux, prototipuri deoarece specialistii nostrii au lucrat in fabrici producatoare de casete de directie si au contribuit la imbunatatirea sistemelor de directie pentru ZF (Germania) si TRW (USA) ei sustinand in diverse tari din Europa cursuri pentru a-i invata pe reconditionatori sa repare casetele de directie. Putem repara nu doar defectele cel mai des intalnite:
  • miscare ingreunata a volanului;
  • miscarea volanului in trepte (mers sacadat);
  • batai in volan la denivelari;
  • functionarea normala a volanului la stanga (servo) si greu la dreapta si invers ;
  • pierderea totala sau partiala a lichidului hidraulic din rezervor;
  • batai resimtite in volan la casetele electrice,
  • ci orice defect al sistemului de servodirectie avand specialisti cu peste 20 de ani experienta care au lucrat la elaborarea ansamblului de servodirectie mecanic, hidraulic si ulterior actionat electric si au facut stagii de pregatire atat la fabrici de casete de directie cat si la firme specializate din intreaga lume.

Nr. Simptom Cauze posibile
1 Volanul se roteste greu 1.1. Strangerea excesiva a rulmentilor mecanismului de directie ori a articulatiilor acestuia precum si a organelor din caseta de directie
1.2. Unghi de carosaj prea mare
1.3. Unghi de inclinare longitud. a pivotului fuzetei excesiv de mare
1.4. Strangerea excesiva a bratelor oscilante
1.5. Lipsa lubrifiantului sau lubrifiant prea vascos in caseta de directie
1.6. Uzura sau ruperea elementelor din caseta de directie
2 La rulajul rectiliniu, automobilul ‘trage’ intr-o parte (nu mentine directia pe teren plan orizontal’) 2.1. Valori inegale a le unghiurilor de cadere pentru cele doua roti din stanga si dreapta
2.2. Idem pentru ungh. de inclinare longitudinala ale pivotilor fuzetelor
2.3. Convergenta rotilor dereglata
2.4. Presiunea neuniforma in pneuri
3 Automobilul ‘trage’ lateral in viraje 3.1. Raport incorect al unghiurilor de bracaj ale rotilor directoare
3.2. Vezi pct. 2.2
3.3. Valori inegale ale unghiului de inclinare transversala a pivotilor fuzetelor
3.4. Montaj incorect al anvelopei pe janta
3.5. Pierderea elasticitatii barelor stabilizatoare de viraj
3.6. Uzura suporturilor de cauciuc ale barei stabilizatoare de viraj
4 Uzura prematura a pneurilor din fata 4.1. Unghi de cadere incorect
4.2. Unghi de inclinare transversala a pivotului fuzetei incorect
4.3. Unghi de inclinare longitudinala a pivotului fuzetei incorect
4.4. Convergenta rotilor incorecta
4.5. Presiunea in pneuri prea mica sau prea mare
5 Rotile autooscileaza 5.1. Vezi pct. 2.4,3.3 si 4.3
5.2. Jante deformate sau dezechilibrate
5.3. Jocuri in articulatiile directiei
5.4. Roti sau arbori planetari slabiti
6 Marirea fortei laterale in suprafata de contact a rotii cu solul 6.1. Vezi pct. 2.3 si 4.1
6.2. Uzura articulatiilor sferice ale mecanismului de directie
6.3. Deformarea elementelor puntii din fata
6.4. Uzura bucselor pivotului fuzetei
7 Pneurile fluiera strident la franari si in viraje 7.1. Anvelope uzate
7.2. Unghiul de cadere si convergenta rotilor sunt incorecte
8 Zgomot perceptibil mai ales in viraje 8.1. Rulmentii rotilor uzati sau defecti
8.2. Piulitele rotilor sau ale arborilor planetari slabite
9 Joc unghiular excesiv de mare al volanului 9.1. Uzura elementelor din caseta de directie
9.2. Uzura articulatiilor sferice ale mecanismului de directie
9.3. Marirea jocului axial al rotii melcate sau al cremalierei
9.4. Slabirea fixarii casetei de directie
9.5. Uzura articulatiei cardanice a coloanei de directie
9.6. Joc mare a rulmentilor rotilor directoare

sus

 

Reparatia unei casete la SERVICE PST

 


Reparatia unei casete la SERVICE PST

Reparatia consta in primul rand in diagnosticarea corecta a defectului prin verificarea cu un stand de proba portabil (pe autoturism) cu ajutorul caruia se pot citi defectele interne ale sistemului de directie – se verifica atat pompa de servodirectie cat si caseta. In functie de defectul intalnit se procedeaza la reparatia in sine a casetei (sistemului intreg de directie) avand posibilitatea efectuarii pe loc (avand utilajele in dotarea service-ului) a urmatoarelor operatiuni:poza6
1. Prespalarea exterioara a casetei – pentru evitarea introducerii unor impuritati in sistem, fapt ce ar conduce la o modalitate gresita de abordare a reconditionarii / reparatiei (cu acoperirea cu dopuri a oricaror orificii exterioare);
2. Desfacerea conductelor / Golirea de lichid de servo si analiza lui (in functie de analiza lichidul gasit in interior se poate verifica daca spanul gasit a afectat si alte elemente ale sistemului de directie -recipient, furtune, conducte, pompa, filtre, segmenti, etc.);
3. Demontarea / Dezasamblarea casetei;
4. Curatarea / Rectificarea / Reconditionarea / Testarea axului cremalier, a pistonului, a pinionului, a distribuitorului; poza4
5. Spalarea partilor casetei ce raman in continuare in ansamblul de directie;
6. Identificarea corecta a kit-ului de reparatie (nu folosim decat kit-uri originale de la singurul distribuitor din Romania spre deosebire de alti reconditionatori care improvizeaza bagand in casete diferite bucse sau mansete in loc de simeringuri pentru a incerca sa va aibe de clienti si peste 6-7 luni; pentru a fi siguri ca in caseta dumneavoastra a fost schimbat totul cu piese originale puteti cere de la orice reconditionator sa va faca o poza sau sa va arate tot ce au schimbat in caseta dumneavoastra – la SERVICE PST se fac poze in toate etapele reparatiei si la sfarsit le primiti pe mail sau pe CD in functie de cum doriti inclusiv cu filmuletul in care vi se arata cum a fost probata caseta dv. pe bancul de probe autorizat de producatorii casetelor de directie);
7. Montarea corecta a kit-ului de reparatie al casetei de directie cu unelte profesionale ce se pot vedea in galeria foto – ne mandrim ca suntem cel mai dotat atelier din Europa cu unelte achizitionate de la producatorii de casete de directie si confectionate in atelierele proprii de strungarie de inalta precizie);
8. Verificarea casetei pe bancul de proba.

 

Experienta tehnicienilor nostri a redus timpul de lucru pentru repararea unei casete de directie la ~4 ore (~100 minute curatare caseta si parti componente atat in exterior cat si in interior; ~40 minute rectificari si reconditionari parti componente fixe (ce nu se schimba); ~60 de minute montarea kit-ului si reglarea casetei cu torsiometru care aduce caseta in parametrii corecti de functionare conform indicatiilor producatorilor parteneri SERVICE PST; ~40 de minute teste ale casetei pe bancul de proba atat pentru eventuale pierderi de lichid (de la 25-150 de bar pe banc de proba) cat si pentru testarea rezistentei casetei la stres (simulare timp de 5-15 minute a mersului off-road, a coborarii si urcarii bordurilor, etc.) pentru ambele teste de pierderi interne sau externe de lichid cat si testul de stres/anduranta veti primi:
1. Graficul testarii care va fi atasat
2. Certificatului de garantie (12 luni) unde veti putea citi si analiza testarea;
2. Poze facute in timpul repararii casetei dumneavoastre si un
4. Filmulet cu testarea casetei pe bancul de probat casete de directie.

sus